Skip to main content

Förra året skrev vi ett blogginlägg om Black Friday, och det är precis lika aktuellt idag. Återvinning är en idé som ligger helt i linje med våra principer, så därför kör vi en lätt redigerad repris: håll till godo!

Du har garanterat inte missat Black Friday. Företeelsen breder ut sig allt mer, och vi ser det som ett utmärkt tillfälle att ta sig en funderare över det här med konsumtion i allmänhet, och hållbar konsumtion i synnerhet.

Klämdagen mellan Thanksgiving och den påföljande helgen har sedan mitten av 70-talet varit startskottet på en period av hejdlös konsumtion för många amerikaner, och begreppet äter sig allt längre in i medvetandet även här i Sverige.

Eguale är ett kommersiellt företag som lever på samma villkor som alla andra bolag. Vi behöver också sälja våra varor och göra någon slags vinst för att kunna investera och utveckla vår verksamhet. Men, som du säkert vet: vi har en annan agenda också. Vi är övertygade om att handel och konsumtion i rätt form är det bästa sättet att bekämpa fattigdom. Det var den tanken som låg bakom grundandet av det här företaget, och den lever kvar än idag. Kanske starkare än någonsin. Och det är den tanken som gör att vi väljer att se på Black Friday från ett lite annorlunda perspektiv.

Ansvar
Vår idé om att förbättra världen genom rättvis handel bygger på en hållbar konsumtion. Konsumenter och företag som tar ansvar och reflekterar över följderna av sitt handlande, hela vägen både bakåt och framåt i kedjan.

En global köpfest står inte högst upp på vår agenda. Men fenomenet finns och kommer att fortsätta att finnas. Som ett kommersiellt företag kan vi inte uppvigla till nån slags generell köpbojkott, det skulle vara dubbelmoral på elitnivå. Så istället vill vi uppmana dig att ägna en del av din Black Friday till att fundera över det här med hållbar konsumtion.

Vad är det för varor du lägger i din kundvagn egentligen? Hur påverkar de klotet vi lever på, och människorna som odlat och producerat?
Det funderar vi på varje dag. Vi låter det påverka alla våra beslut, och det är därför vi aldrig kompromissar med vår idé. En idé som bygger helt på rättvis handel och en ekologisk produktion i samklang med miljön.

Det skulle vi vilja uppmuntra dig också att göra såhär på Black Friday. Om du, och alla andra konsumenter, skulle göra det – då skulle Black Friday bli en väldigt bra och viktig dag.

Facebook_blackfriday