Under första halvan av 2014 ökade försäljningen av ekologiska varor med 30 procent i Sverige. Inget annat land i hela världen kan uppvisa samma utveckling, enligt KRAV.
Det finns all anledning att jubla över detta. Inget snack om saken. Vi är jätteglada.
Men samtidigt: det räcker inte. Det finns ohyggligt mycket kvar att göra. Coop räknar med att slå nytt rekord i år, förhoppningen är att åtta procent av livsmedelsförsäljningen under 2014 ska vara ekologiska varor. Eller – om man vill vända lite på retoriken – att andelen icke-ekologiska varor ska ner under 92 procent. 2013 var andelen ekologiska varor på den svenska marknaden 3,8 procent, att jämföra med till exempel Danmark där andelen ligger på cirka åtta procent.
Vi måste se till att den positiva utvecklingen fortsätter. Och får verklig fart.
Du är viktig i den processen. Prata med vänner, släktingar, arbetskamrater, grannar och andra i din omgivning. Berätta vilken enorm skillnad det är på kaffe som odlats med och utan kemiska bekämpningsmedel, hur mycket bättre arbetsmiljön i de ekologiska plantagerna är och allt det andra som gör den här frågan så enormt viktig.
Vi gör allt vi kan. Men utan din hjälp blir det väldigt mycket svårare.