Sex av tio svenskar konsumenter betalar gärna mer för ekologiska livsmedel. Det visar en ny studie från Nielsen. Samtidigt kommer siffror från Coop som visar att försäljningen av ekologiska varor fortsätter öka.
Nielsen är en av världens ledande aktörer när det kommer till mätningar inom dagligvarubranschen. Nu har bolaget gjort en undersökning i 60 länder, där man frågat 30.000 personer om deras kroppsuppfattning och hälsofrågor.
Enligt undersökningen säger sig sex av tio svenska konsumenter vara beredda att betala mer för ekologiska varor. Endast 35 procent tycker det är värt att lägga extra pengar på fettsnål mat.
Andra saker som svenska konsumenter är beredda att betala extra för är naturliga ingredienser, GMO-fritt och produkter som inte innehåller konstgjorda färg- eller smakämnen. Mer än hälften av de tillfrågade uppgav att de kunde tänka sig att betala ett högre pris för dessa saker.
För Coop, som länge drivit utvecklingen av ekologiskt på den svenska marknaden, pekar siffrorna åt samma håll. 2014 blev ett rekordår då andelen ekologiska varor nådde en andel på 7,7 procent, vilket är den högsta någonsin. Ökningen mot 2013 uppgår till 40 procent, vilket är en närmast svindlande siffra inom dagligvarubranschen.
Vi på Eguale har trott stenhårt på detta i många år, och gläds åt de positiva siffrorna. Den här typen av nyheter ger energi och beslutsamhet i vårt fortsatta arbete. För i ärlighetens namn: 7,7 procent är alldeles för lite. Eller hur?