Skip to main content

Du kanske har sett Eguales kampanj ”Köp 1, betala för 2?” Du kanske till och med har läst budskapet och undrat hur vi tänkt – och det var faktiskt precis det som var meningen. Låt mig förklara. På Sackeus har vi jobbat med etiskt och ekologiskt certifierade livsmedel sedan 1976. Det gör oss till en pionjär på marknaden. Vi har varit med från en tillvaro där den här typen av produkter i princip inte såldes alls, till dagens situation där i stort sett alla svenskar känner till och gillar Fairtrade.

Det är bra.

Men samtidigt känner vi oss frustrerade. Det går för långsamt. Vi har regelbunden kontakt med kooperativen i utvecklingsländer som odlar våra råvaror, och de får det visserligen bättre och bättre, men det är fortfarande långt kvar.

Så vi satte oss ner och funderade: hur ska vi göra för att få folk att inte bara gilla det vi gör, utan faktiskt agera också? Utföra en handling som faktiskt känns i den egna plånboken, och samtidigt åstadkommer något bra i andra änden.

Så det blir mer på riktigt.

Så att du, och alla andra som ser kampanjen, tar sig en allvarlig funderare och förändrar sitt beteende.

Resultatet blev en kampanj med syftet att belysa den många gånger orättvisa fördelningen av pengarna som vi betalar för vår mat i dagligvarubutiken. Trots många förbättrande initiativ hamnar fortfarande på tok för lite av pengarna på rätt ställe – hos odlarna som sliter och svettas under knappa förhållanden för att vi ska få njuta frukterna av deras arbete. För att få folk att ta ställning har vi därför valt att ta till ett nytt hjälpmedel för att stödja kampanjen i butik: vi har bytt ut rabattkupongen mot en debattkupong.

Tack för att du läste hela vägen hit. Nu är det bara en sak till du ska göra: Köp 1. Betala för 2! När du köpt en av våra varor, swisha sedan lika mycket pengar (minst!) till 9001223 och ange ”Eguale” som referens i betalningen. De extra pengarna hamnar då hos de som verkligen gjort sig förtjänta av din uppskattning – i just detta fall hos kaffeodlare i kooperativet Fedecares i Dominikanska Republiken, där man drabbats hårt av den klimatrelaterade växtsjukdomen kaffebladsrost.

Jens Baagøe, vd, Sackeus AB