Publicerad

Fairtrade Fokus 2012

Ni har väl alla tänkt vara med och fika gott för en god sak under Fairtrade Challenge den 18:e oktober? Fikapausen är en del av den årliga kampanjen Fairtrade Fokus som är Fairtrades största kampanj någonsin. Men vi behöver inte vänta till 18:e oktober, kampanjen har kick-off redan på lördag.

I två veckors tid kommer hundratals evenemang att hållas för att uppmärksamma möjligheterna med rättvis handel. Vi kommer möta utomhusreklam och butiksprovningar och erbjudas att delta i filmvisningar, samt ha möjlighet att lyssna till föreläsningar i ämnet. Och mycket mer. Målet med kampanjen är att öka engagemanget hos både privatpersoner och större aktörer som företag. Årets fokus kommer att ligga på fattigdomsbekämpning.

– En miljard människor går fortfarande till sängs hungriga varje dag. Det är inte en värld vi vill ha, men vi kan vara med att påverka den i rätt riktning. Därför satsar vi stort i årets kampanj för att få ännu fler konsumenter att upptäcka hur enkelt det är att göra skillnad med sina val i butiken, säger Helena Markstedt, generalsekreterare på Fairtrade Sverige.

Vill du ta del av hela pressmeddelandet från Fairtrade Sverige går det att göra här.