EU:s myndighet för livsmedelssäkerhet, EFSA, är mitt uppe i en lång process där man granskar alla de hälsopåståenden som livsmedelsföretag i EU vill göra i sin marknadsföring. Många bolag som sysslar med hälsomat av olika slag har blivit besvikna när EFSA avslagit deras ansökningar om att få använda sådana argument i reklamen.
Därför är det säkerligen en och annan som höjer på ögonbrynet när nu EFSA öppnar för chokladindustrin att använda ett argument om att choklad och kakaopulver kan förbättra blodcirkulationen. Schweiziska Barry Callebaut, som levererar råvara till en rad storföretag inom chokladindustrin, har ansökt om att få använda det här påståendet och har alltså fått EFSA:s godkännande.
Därmed kan alla företag som säljer choklad och produkter som innehåller choklad och kakaopulver få använda argumentet i sin marknadsföring. Och alla vi som alltid hävdat att choklad är nyttigt – vi får ytterligare lite vatten på vår kvarn.