Francisco Vanderhoff är ingen vanlig man. Han är pionjär, förgrundsfigur och inte minst visionär. I över 30 år har han kämpat för de mexikanska kaffeodlarnas situation i kooperativet UCIRI; deras rätt till skäligt betalt för sin gröda och ett drägligare liv. Han var en av grundarna till Fairtrade-märkningen; det som då gick under namnet Max Havelaar i Holland, och tror fortfarande att vägen till rättvisa ska gå genom handel på schyssta villkor. Francisco är helt klart en man att beundra, och förundras över.
Förra veckan besökte Francisco Göteborg. Syftet med besöket var flera, men främst handlade det om att stärka relationen mellan UCIRI och oss, Sackeus, det bolag UCIRI sedan 2001 varit delägare i. Hur kommer vi vidare i vårt arbete med Fair Trade? Hur tar vi det till nästa nivå? Vad kan vi göra för att ytterligare förbättra villkoren för de producenter vars levnadsöden är, och alltid har varit, den största anledningen till att vi går till jobbet varje dag?
I samband med besöket gjorde Francisco ett offentligt framträdande på Brända tomten i Göteborg. Budskapet med hans tal, och sedermera svaren på de frågor som ställdes av de åhörare som samlats, var tydligt: ”trade – not aid!”. Ett begrepp som används flitigt inom rörelsen men som vid närmare eftertanke mycket väl skulle kunna ha myntats av Francisco.
Francisco räds inte heller att vara konkret. “Fair Trade is a political system to clean up the mess” och “Why is Fair Trade coffee too expensive? Because conventional coffee is too cheap” är citat som får oss åhörare att förstå att de mål han genom livet arbetat för att nå är tydliga men svårare att nå än vad vi många gånger förstår. Att rättvis handel är ett verktyg för att rätta till det som går till på ett felaktigt sätt. Det är inte bistånd, det är inte guld och gröna skogar. Det är helt enkelt handel som står under ett antal, i mina ögon helt rimliga, spelregler.
Franciscos besök gör mig än mer säker på att vi ska fortsätta marknadsföra och sälja varor som marknaden vill ha men till ett pris som inte endast är baserat på marknadens efterfrågan utan också tar hänsyn till producenternas omkostnader. Francisco understryker att det finns många sociala märkningar på marknaden, och många stora bolag som rider på förmågan att skapa egna märkningar som bara gör lite extra men samtidigt möter marknadens efterfrågan på större socialt ansvar. Dessa märkningar och företag kallar han ”marknadsorienterade”. Fair Trade däremot kallar han ”producentorienterat”. Det sammanfattar hela tanken med rättvis handel för mig. Nu återstår bara att klura ut hur vi kan bli ännu bättre, hur vi tar ytterligare ett steg…
Pia Hagman,
Marknadskoordinator Sackeus AB