Publicerad

Icke-ekologiskt är ologiskt. Hör upp svenska kafferosterier!

Dags att fråga de svenska kafferosterierna den viktigaste frågan – how dare you? Vår enorma kaffekonsumtion försätter människor i fattigdom, driver på användningen av kemiska bekämpningsmedel och riskerar på sikt att förstöra för alla framtida kaffedrickare. Hallå, alla svenska kafferosterier! Nu vill vi veta hur ni tänker. Blir det någon påtår för nästa generation?

Bara 5 % av världens kaffe är ekologiskt

Svenskarna dricker en procent av allt kaffe som produceras i världen. Med tanke på hur få vi är, så är det en anmärkningsvärt stor andel. Samtidigt verkar de svenska kafferosterierna ducka för den stora ödesfrågan – odlingarnas miljöpåverkan och råvarans framtid. Bara var 20:e kopp kaffe i världen är ekologiskt odlad. 5 %! En andel som borde vara mycket högre.

För några veckor sedan avslutades Eko-september. En informationskampanj initierad av plattformen Organic Sweden, intresseorganisationen Ekologiska lantbrukarna, miljömärkningen KRAV och obundna och ideella Sveriges Konsumenter, med syfte att öka kunskapen kring ekologisk mat. För oss har kampanjen inneburit att vi påmints om varför vi alltid har ett 100% ekologiskt sortiment. Men också en växande frustration, över våra konkurrenters passivitet.

Bland de svenska, stora kafferosterierna är det få (läs: inga) som satsar på ett 100% ekologiskt sortiment. Det räcker inte att försköna sitt sortiment med eko-kaffe för att framstå som hållbar, och samtidigt sälja mängder med ohållbart kaffe. Gevalia, Löfbergs Lila, Arvid Nordqvist och Zoegas – how dare you?

Svenska kafferosterier – how dare you?

Det är ett mångbottnat problem. Råvaran kaffe är extremt prispressad, och många odlare vittnar om att de inte kan leva på sina odlingar. Samtidigt som kafferosterierna i Sverige kämpar för att hitta egna, kreativa sätt att hylla sitt engagemang, så gör de inte tillräckligt för att sälja mer hållbart kaffe. Hur ska en konsument kunna känna sig säker på att vi kaffeproducenter tar socialt ansvar, att mänskliga rättigheter respekteras, att inga skadliga kemikalier används, ingen diskriminering eller barnarbete förekommer och att
arbetarna kan organisera sig fackligt?

Varför är det så få kaffesorter som möter upp mot de tyngre certifieringarnas krav, så som EU-ekologiskt, KRAV och Fairtrade? Kaffe märkt med KRAV eller EU-loggan är de enda märkningar som garanterar att inga kemiska bekämpningsmedel och konstgödsel används, skriver Naturskyddsföreningen. Alla i branschen vet detta. Men istället väljer allt fler stora aktörer att märka sitt kaffe med ”light-certifieringar, som vare sig förbjuder kemiska bekämpningsmedel, eller reglerar minimipriset för råvaran.

Kaffebönan – en av världens mest besprutade grödor

Och, vad är konsekvenserna av att branschen inte tar ansvar? Låt oss förklara! Kaffebönan är en av världens mest besprutade grödor. På kaffeplantager används ofta stora mängder kemiska bekämpningsmedel som inte är godkända i Europa. Dessa bekämpningsmedel skadar natur, djur och människor och rinner dessutom ned i grundvattnet. Och apropå vatten. I den intensiva, icke-ekologiska kaffeodlingen används mycket konstgödsel. Dels krävs mycket energi att tillverka gödslet, men gödningen leder även till att vattendrag övergöds och havet drabbas av algblomning. På sikt riskerar dessa kaffeodlingar att utarma sig själva, och försvinna.

Eguale – 100 % Ekologiskt

Eguale är en liten, svensk aktör med säte i Göteborg. Hela vårt kaffesortiment är 100% KRAV-märkt, ekologiskt och Fairtrade. Det säger vi inte för att skryta – utan för att utmana. Om en liten aktör klarar av att sälja 100% hållbart kaffe i över 15 år, varför klarar inte ni av det? Skärpning! Det räcker inte att försköna sitt sortiment med några hållbara produkter – det är helt enkelt inte snällt nog. Vi vill passa på att hälsa till de 200 000 kaffebönder som håller Sverige med kaffe. Om våra stora kafferosterier tänkte på personen bakom bönan – kanske de skulle göra mer för att sälja kaffe som tar socialt ansvar, värnar om odlarens livsvillkor och inte använder miljöskadliga kemikalier i odlingen. För framtidens skull.

Publicerad

Eguale julkaffe “Jag drömmer om en jul hemma” – ett kaffe med extra omtanke

Eguale julkaffe är här! Den svenska rättvisepionjären Eguale presenterar ”Jag drömmer om en jul hemma”, ett kaffe med lite extra god eftersmak. 10 kronor per såld förpackning går till gatutidningen Faktums försäljarfond. Dessutom är kaffet Fairtrade-certifierat, ekologiskt, KRAV-märkt och klimatkompenserat. God jul!

Efter många års samarbete har Eguale och Faktum bestämt sig för att gå ännu längre. I år släpps ett julkaffe till förmån för Faktums försäljare, genom deras försäljarfond. Faktums försäljare är personer som befinner sig i ett socialt utanförskap eller i hemlöshet, och syftet med försäljarfonden är att dessa personer ska få möjlighet att själva investera i sådant som är viktigt för dem. Tidigare har pengarna bland annat gått till inköp av vantar till årets kalla månader, sänkt pris på tidningen (vilket lett till ökad förtjänst för försäljarna), och inköp av bekväma och rymliga ryggsäckar till alla försäljare.

”Jag drömmer om en jul hemma” består av bönor från Mexiko och Peru och har en välbalanserad, frisk smak med rund karaktär och fruktig syrlighet. Kaffet är Fairtrade-märkt, KRAV-märkt, WFO-märkt och EU-ekologiskt. Dessutom klimatkompenserat. Med andra ord är kaffet precis lika hållbart som allt annat Eguale-kaffe, men med skillnaden att man här även skänker en tia till gatan.

–  Vi på Eguale har stor respekt för Faktums viktiga arbete för utsatta människor. Vi brinner för social hållbarhet, och här har vi hittat en god vän i Faktum. För oss handlar det om internationell rättvis handel, att säkerställa att de som odlar och förfinar våra produkter får skäligt betalt, har goda arbetsförhållanden och verkar med omsorg om miljön. Tack vare vårt samarbete med Faktum har vi dessutom hittat ett sätt att engagera oss på hemmaplan. Att kunna hjälpa fler att hjälpa, känns helt rätt för oss. Särskilt i juletider, säger Jens Baagøe, VD och grundare, Eguale.

Eguale julkaffe "Jag drömmer om en jul hemma"
Publicerad

ICA satsar på rättvisa i kaffehyllan

100 % hållbart kaffe från den svenska rättvisepionjären Eguale gör entré på ICA i mitten av februari. En listning som möter upp ett stort intresse för hållbarhet och rättvisa bland de svenska konsumenterna.

ICA satsar på den svenska rättvisepionjären Eguale. Ett varumärke som, med sina hållbara premiumprodukter inom kaffe, te och choklad och sin kompromisslösa hållning till rättvis handel, blir allt mer populärt bland medvetna konsumenter.

I mitten av februari 2019 gör Eguales kaffe entré på hyllorna i landets ICA-butiker. En milstolpe för Eguale:
– ICA:s kunder förtjänar ett alternativ som är schysst hela vägen från böna till konsument. Då behövs Eguale på hyllorna. Somliga uppfattar oss som en hållbar uppstickare. Fast i själva verket var vi först i Sverige med Fairtrade. I flera års tid har vi bevisat att det är fullt möjligt att enbart jobba med rättvis handel och hållbar odling, utan kompromisser, och samtidigt göra en god affär. Så vi är inga uppstickare, vi är veteraner med gott samvete, säger Jens Baagøe, VD, Eguale.

100 % Fairtrade


Eguales produkter är alltid 100% Fairtrade. Att ICA satsar på en alltigenom rättvis aktör är inte förvånande. Enligt en undersökning genomförd av Kantar Sifo är Fairtrade Sveriges mest kända etiska och miljömässiga märkning, och 77 procent av svenskarna anser att varumärken påverkas positivt av en Fairtrade-märkning.


Dessutom möter Eguales produkter upp de svenskarna konsumenternas vilja att agera hållbart. För 73 procent av svenskarna påverkar hållbarhetsaspekten köpbesluten, enligt Sustainable Brand Index 2018.
– Att konsumenterna i högre utsträckning efterfrågar varumärken som är fast förankrade i tydliga värderingar om hållbarhet och rättvisa, ser vi som mycket positivt! säger Jens Baagøe.

Eguale Bryggmalet kaffe 450g först ut


Inledningsvis är det två av Eguales storsäljare som kommer in i sortimentet på ICA. Bryggmalet mellanrostat kaffe och Bryggmalet mörkrostat kaffe. De båda produkterna kan stoltsera med Fairtrade-certifiering, KRAV-märkning, och att de är EU-ekologiska. Dessutom är de klimatkompenserade genom Fairtrade Carbon Credits. Klimatkrediterna går bland annat till att investera i nya, effektiva spisar till invånarna i Raichur i Indien. Det bidrar till att utsläppen av växthusgaser minskar radikalt, när vedbränningen inte längre behövs – och dessutom till mindre rök och aska inomhus. Bra för klimatet, och för människan.


Produkterna kommer in i sortimentet på ICA-butiker över hela landet under vecka 7.

Publicerad

Citron och ingefära – rättvis nyhet i chokladhyllan!

Eguale Citron och ingefära

Kanderad ingefära, citron och vitaminrikt Mascobadosocker. Det är några av hemligheterna i Eguales chokladnyhet Citron och ingefära. Chokladen är glutenfri, vegansk och fri från onaturliga tillsatser. Men än viktigare än innehållsförteckningen är att chokladen är Fairtrade och ekologisk – liksom alla Eguales produkter.

Med lanseringen av ytterligare en choklad vill vi motivera fler att agera genom sin konsumtion. Att erbjuda fler schyssta alternativ till de svenska marknaden är en hjärtefråga för oss.

– Vi har bevisat att det är möjligt att enbart jobba med rättvis handel och hållbar odling, utan kompromisser och nu är det dags att kunderna upptäcker det också! Det går faktiskt att både ta ställning och agera genom sin konsumtion. En Fairtrade-märkt chokladkaka i kundkorgen betyder sjukvård för en odlare på andra sidan jorden. Och att handla choklad tillverkad av ekologisk kakao torde vara varje chokladälskares första prioritet, för det säkerställer att vi kan äta kakao även i framtiden, säger Jens Baagøe, VD på Eguale.

Rättvis och vegansk chokladnyhet - Eguale Citron och ingefära

Om nyheten
Eguale Choklad Citron och ingefära:

  • Chokladen är Fairtrade-märkt och EU-ekologisk.
  • Chokladen är vegansk, glutenfri och fri från tillsatser.
  • Kakaon i Eguale Choklad Citron och ingefära odlas främst av kakaokooperativet El Ceibo, som startade 1977 i Bolivia. Kakaobönor från Bolivia har en rund, fruktig och fyllig arom.
  • Chokladkakan görs på Mascobadosocker från Filippinerna – ett oraffinerat fullrörssocker där hela sockerröret används, vilket gör att nyttiga mineraler och vitaminer stannar kvar. Mascobado har en söt arom av kola och inslag av lakrits.
Publicerad

Vi uppdaterar vår hantering av personuppgifter

I samband med införandet av den nya EU-förordningen GDPR (General Data Protection Regulation) som börjar gälla den 25 maj 2018 har vi uppdaterat vår hantering av personuppgifter. Det är viktigt att du som kund känner dig trygg med vår hantering. Eguale är ett varumärke som tillhör Sackeus AB. Sackeus AB samlar endast in information som används för fullgörandet av köpevillkoren med stöd i lag. Ändamålen för att behandla personuppgifterna är att upprätthålla en god registervård, att sköta medlemsadministrationen samt skicka ut nyheter och marknadsföring. Personuppgifterna kan också användas för statistiska ändamål.

Uppdateringen innebär ingen direkt förändring för dig som kund hos oss men det är bra om du läser igenom hur vi behandlar den data som vi samlar in. Informationen hittar du här och alltid under menyvalet “Köpvillkor”.

Publicerad

Tävla med oss inför Internationella kvinnodagen!

På torsdag, 8/3, är det internationella kvinnodagen. Det vill vi fira genom att hylla ett antal kvinnor som vi betraktar som stora förebilder. Både bland odlarna bakom våra produkter och samhället i stort.

Vi kallar dem våra “favoritbönor”. På så sätt vill vi sätta mer fokus på den globala jämställdheten och inspirera kvinnor att våga ta plats och utmana de gamla invanda strukturer som präglar vårt samhälle.

Häng på du också!

Har du en kvinnlig förebild som du vill uppmärksamma? Nominera din favoritböna på vår tävling på Facebook och Instagram och ta chansen att vinna vårt fantastiska Women’s Rights Coffee – odlat av kvinnor i Peru. Ekologiskt och Fairtrade-certifierat.

Tävlingen hittar du här:

https://www.instagram.com/eguale/?hl=sv

www.facebook.com/eguale.se

Läs mer om alla våra favoritbönor och varför de är våra förebilder nedan. Inte minst Flor Merino – en av de kvinnliga odlarna till Eguale Women’s Rights Coffee.

Läs om våra favoritbönor

 

Publicerad

Mer kärlek – och gärna lite choklad

På onsdag är det den 14 februari. Alla hjärtans dag, en dag för kärlek och omtanke mitt i den kallaste och mörkaste delen av året. Traditionen tog form i slutet av 1700-talet i Storbritannien, och handlade då om att skicka kort med romantiska verser. Traditionen har sedan utvecklats, moderniserats och kommersialiserats. Idag skickas kanske fler hälsningar digitalt, men Alla hjärtans dag firas också på andra sätt – till exempel genom att man köper choklad till någon man tycker om.

Det gillar såklart vi på Eguale – särskilt om du väljer att köpa choklad som producerats på ett schysst vis. Då kommer din kärlekshälsning att påverka tillvaron för människor som du troligtvis aldrig träffat. Människor som kanske inte haft samma tur som du i livets lotteri, men som arbetar hårt för att förbättra situationen för sig och sin familj.

Mer kärlek åt folket, säger vi! Och gärna lite choklad också.

  • Choklad Mandel 58%, 100g

    42kr
    Lägg i varukorg
  • Choklad Mörk 70%, 12g

    12kr
    Lägg i varukorg
  • Choklad Hasselnöt, 100g

    42kr
    Lägg i varukorg
  • Choklad Mörk Apelsin, 100g

    42kr
    Lägg i varukorg
  • Eguale chokladdoppade kaffebönor, Fairtrade-märkta och ekologiska

    Chokladdoppade Kaffebönor, 100g

    55kr
    Lägg i varukorg
  • Choklad Mintcrisp, 80g

    39kr
    Lägg i varukorg
  • Eguale Granatäpple, Fairtrade-märkt och ekologisk choklad

    Choklad Granatäpple, 80g

    39kr
    Lägg i varukorg
  • Choklad Kokos, 100g

    42kr
    Lägg i varukorg
  • Choklad Mörk 70%, 100g

    42kr
    Lägg i varukorg
Publicerad

Ekologisk försäljning fortsätter att öka under 2017

Eguale kaffe, te och choklad - ekologisk försäljning ökar under 2017De senaste åren har den totala försäljningen av ekologiskt livsmedel i Sverige haft en explosionsartad tillväxttakt. Även under 2017 ökar ekologisk försäljning med 9,8 %. Glädjande tycker vi på Eguale som är kompromisslösa i vår inställning till en hållbar värld för både människa och miljö.

Totalt såldes ekologiska livsmedel för 27,9 miljarder kronor under 2017. Av den totala livsmedelsförsäljningen i Sverige motsvarar det 9,3 %. Med andra ord är nästan en tiondel av det livsmedel som inhandlas i Sverige, sett till kronor och ören, ekologiska produkter.

Ekologiskt i dagligvaruhandeln ökar, men inte lika snabbt

I dagligvaruhandel ökar ekologisk försäljning också under 2017, men inte i samma takt som den totala marknaden. En ökning på 3 % visar siffrorna för 2017. Att tillväxten under 2017 har bromsats, efter fyra år av rekordtillväxt, kan förklaras på flera sätt. Brist på ekologisk frukt och grönt under första halvåret samt detaljhandels val att lyfta fram andra trender som närodlat, svenskt, vegetariskt och hälsosamt är några av orsakerna enligt rapporten ”Ekologisk livsmedelsmarknad” sammanställd av Ekoweb.nu.

Ica störst ekologisk försäljning

Störst försäljning av ekologiskt i detaljhandeln, sett till värde, har ICA som har en ekologisk försäljning på 8,1 miljarder kronor 2017. Coop säljer ekologiskt för 3,1 miljarder kronor under 2017, men har en större procentuell andel ekologiskt i sina butiker, ca 10 % jämfört med ICAs ekoandel på 6 %. Störst procentuella ekoandel står dock den relativt nya butikskedjan i Stockholm; Paradiset för. Paradisets ekoandel ligger på 60 %.

Sverige – bäst i världen på ekologiskt i offentlig upphandling

Även i andra sektorer än detaljhandeln blir ekologiskt viktigare och viktigare. Den offentliga sektorn i Sverige har exempelvis en ekoandel av sina offentliga inköp på 35 %. Det gör Sverige bäst i världen på ekologiskt i offentlig upphandling. Bra jobbat!

Eguale – alltid Fairtrade och ekologiskt

Eguales produkter är både Fairtrade-certifierade och ekologiska. Förutom på eguale.se kan de köpas i butiker över hela landet, bland annat i välsorterade ICA, Coop och Hemköp-butiker samt ovan nämnda Paradisets butiker i Stockholm.

Siffrorna och information är hämtade ur Ekoweb.nu rapport: Ekologisk livsmedelsmarknad. Läs hela rapporten här.

Publicerad

Fri frakt från och med nu

Vi på Eguale vill göra det enkelt för dig att handla hos oss. Därför har vi nu bestämt oss för att helt ta bort fraktkostnader här i vår webbshop. Det innebär att du kan handla ditt kaffe, te och choklad utan att behöva oroa dig för fraktkostnader. Välkommen att klicka hem dina favoriter!

  • Rött Rooibos Orange, löste 90g

    50kr
    Lägg i varukorg
  • Eguale Moyo Sidamo - Fairtrademärkt och ekologisk espresso

    Espresso Moyo Sidamo, 1000g

    259kr
    Lägg i varukorg
  • Eguale Bukoba Blend - Fairtrademärkt och ekologisk espresso

    Espresso Bukoba Blend, 1000g

    259kr
    Lägg i varukorg
  • Choklad Mörk Apelsin, 100g

    42kr
    Lägg i varukorg
  • Svart te Earl Grey, 25 påsar

    49kr
    Lägg i varukorg
Publicerad

Vi fortsätter vår fina Black Friday-tradition

Favorit i repris, för tredje året i rad! Vi firar Black Friday med att bjuda dig på en helt kostnadsfri, lätt uppdaterad, version av vårt blogginlägg från 2015 där vi ifrågasätter konsumtionssamhället.

Vi gillar återvinning och vi gillar hållbarhet. Men vi är tveksamma till konsumtionshysterin. Så här kommer det: håll till godo! 

Du har garanterat inte missat Black Friday. Företeelsen breder ut sig allt mer, och på senare år har den även givit upphov till allt fler tveksamma och kritiska röster. Är det verkligen rätt väg att gå? Eller är det kanske tvärtom, att den hysteriska konsumtionen är på väg att spåra ur? 

Vi har gjort det förut, och vi gör det igen: Black Friday är kanske årets bästa tillfälle att ta sig en funderare över det här med konsumtion i allmänhet, och hållbar konsumtion i synnerhet. Vi är inte ensamma: begrepp som White Monday och Buy Nothing Day är fenomen som fötts ur samma tveksamhet. 

Klämdagen mellan Thanksgiving och den påföljande helgen har sedan mitten av 70-talet varit startskottet på en hejdlös köpfest för många amerikaner, och begreppet äter sig allt längre in i medvetandet även här i Sverige.

Eguale är ett kommersiellt företag som lever på samma villkor som alla andra bolag. Vi behöver också sälja våra varor och göra någon slags vinst för att kunna investera och utveckla vår verksamhet. Men, som du säkert vet: vi har en annan agenda också. Vi är övertygade om att handel och konsumtion i rätt form är det bästa sättet att bekämpa fattigdom. Det var den tanken som låg bakom grundandet av det här företaget, och den lever kvar än idag. Kanske starkare än någonsin. Och det är den tanken som gör att vi känner oss alltmer tveksamma till hela företeelsen med Black Friday, och andra påhitt som syftar till att stimulera vår köplust.

Vår idé om att förbättra världen genom rättvis handel bygger på en hållbar konsumtion. Konsumenter och företag som tar ansvar och reflekterar över följderna av sitt handlande, hela vägen både bakåt och framåt i kedjan. En global köpfest står inte högst upp på vår agenda. Jordens resurser är inte oändliga, och kanske är det dags att vi börjar ifrågasätta vår livsstil? 

Fenomenet Black Friday finns och det kommer knappast att försvinna i ett trollslag. Som ett kommersiellt företag kan vi inte uppvigla till nån slags generell köpbojkott, det skulle vara dubbelmoral på hög nivå. Så istället vill vi uppmana dig att ägna en del av din Black Friday till att fundera över det här med hållbar konsumtion.

Vad är det för varor du lägger i din kundvagn?

Hur påverkar de klotet vi lever på, och människorna som odlat och producerat? Det funderar vi på varje dag. Vi låter det påverka alla våra beslut, och det är därför vi aldrig kompromissar med vår idé. En idé som bygger helt på rättvis handel och en ekologisk produktion i samklang med miljön.

Det skulle vi vilja uppmuntra dig också att göra såhär på Black Friday. Om du, och alla andra konsumenter, skulle göra det – då skulle Black Friday bli en väldigt bra och viktig dag.