pratbubbla-massorkvar

Eguale är format ur en vision om en handelskedja som är schyst för alla inblandande. Från jordbrukaren, kaffeodlaren, teplockaren och kakaobonden och till slutkonsumenten, i det här fallet – du. Och schyst mot kommande generationer genom hänsyn till vår miljö. Det är därför vi är kompromisslösa i vår hållning till rättvis handel och ekologiskt producerat. Alla våra produkter är certifierade av de certifieringssystem som har de högst ställda kraven på social, etiskt och miljömässig hållbarhet. Punkt.

Här nedan kan du läsa mer om hur vi tycker och tänker.

Rättvis handel

Själen i vårt arbete, vårt DNA. Vi har jobbat sedan 1976 för att svenska konsumenter, företag och organisationer ska kunna bekämpa fattigdom genom medveten konsumtion.

Läs mer här

Fairtrade-märkning

Odlaren ska ha rimligt betalt för sitt arbete. I nuläget tycker vi att Fairtrade-märkningen är den bästa tillgängliga certifieringen för att uppnå detta.

Läs mer här

Ekologiskt

Ekologisk odling handlar om att ta ansvar för planeten. Det är en fullständig självklarhet i vår verksamhet.

Läs mer här

Kvalité

Kvalité är för oss en blandning av god smak, hållbarhet och rena råvaror utan tillsatser.

Läs mer här

Konsumentens ansvar

Vi vet att det finns konsumenter som tar stort ansvar. Vi vet också att det fortfarande finns de som inte riktigt förstått att vi kan förändra världen genom att stoppa rätt varor i kundkorgen.

Läs mer här

Konkurrenter

Det finns många som tillverkar kaffe, te och choklad. Men bara ett varumärke som är kompromisslösa i sin inställning till Fairtrade och ekologiskt. Gissa vilket?

Läs mer här

Förpackningsdesign

Varje Eguale-produkt har sin egen unika fågel som bär en exotisk ingrediens från produkten i sin näbb. Fågeln har en verklig förlaga i det land där vi hämtar huvudråvaran i den specifika produkten.

Läs mer här

Rättvis handel

Kaffe, te och choklad är mycket politik och multinationella affärer. Varje paket du köper och varje kopp du dricker är en del i en global industri där den som jobbar mest tjänar minst. Vi vill att odlarna ska få mer ersättning. Vi vill att de ska garanteras en lön som går att leva på och att de ska ha råd att låta sina barn gå i skolan. Idén kallas fair trade och vi var bland de första i Sverige att jobba enligt dess principer.

Vi har jobbat sedan 1976 för att svenska konsumenter, företag och organisationer ska kunna bekämpa fattigdom genom medveten konsumtion. Just nu känns det som att vi har lite vind i seglen. Fler och fler upptäcker att de kan påverka världen i en positiv riktning genom att välja rätt varor att stoppa i sin kundvagn.

Men det finns massor kvar att göra.

Det är till exempel mycket glädjande att försäljningen av Fairtrade-produkter slår nya rekord och nu omsätter över en miljard om året i Sverige. Den totala dagligvaruhandeln 2015 uppgick till 247,9 miljarder. I det perspektivet är Fairtrade-försäljningen fortfarande pytteliten.

Fairtrade-märkningen

Fairtrade-märkningen är idag den märkning som vi idag anser ställer högst krav på social rättvisa och har bäst kriterier för fattigdomsbekämpning av de tredjeparts-certifierade produktmärkningar som idag finns att tillgå. Det bästa sättet att veta att odlaren får skäligt betalt för sitt arbete. Amazonian_Umbrellabird_2071_Mork_70

Vi spanar hela tiden på utvecklingen av märkningsinitiativ och om det skulle poppa upp en märkning som är lika trovärdig och långsiktig, och som gör ännu större skillnad för producent, är vi inte låsta av Fairtrade-märkningen.

Ekologiskt

Ekologiskt odlade råvaror är en självklar del av vårt arbete. Utan en välmående planet kommer vi varken att ha kaffe eller choklad att konsumera inom ett antal årtionden.

Genom våra kontakter med producenter i utvecklingsländer ser vi med skrämmande tydlighet hur klimatförändringarna påverkar vår jord. Det är de redan utsatta som drabbas först. Idag känns det viktigare och mer självklart än någonsin att bara använda sig av ekologiska produkter som framtagits med största möjliga hänsyn till människa och miljö. Det kommer vi aldrig att göra avkall på.

Kvalité

Vad är kvalité? För oss är det i första hand produkter som görs på råvaror som handlats med respekt för människa och miljö. Men det är också naturliga, rena råvaror som inte behöver kompletteras med konstgjorda tillsatser för att smaka bra, ge viss konsistens till produkten, eller göra den så billig som möjligt.

Konsumentens ansvar

I ärlighetens namn: det är ganska mycket snack, men inte lika mycket verkstad. Vi vet att det finns konsumenter som tar stort ansvar. Det är vi tacksamma för. Men en överväldigande majoritet lever inte som man lär.

Du kanske tycker att vi inte är kloka – vi kan väl inte ta våra kunder i örat? Nej, det vill vi såklart inte göra. Men samtidigt: nya siffror från Fairtrade Sverige säger att 69 procent av svenskarna är positivt inställda till Fairtrade, och att 3 av4 tycker det är värt att betala extra för Fairtrade-märkta produkter. Ändå handlade svensken bara för 331 kronor per capita under 2015 – ett helt år. Det är något som skaver här, eller hur?

Black_and_Yellow_Broadbill_6206_Espresso_GayoDet är inte så svårt egentligen. Vi tror att det är ganska många som handlar som man alltid gjort av ren rutin, men om fler skulle börja leva som de lärde, så skulle det få stor effekt för odlarna i utvecklingsländerna.

Du kan hjälpa oss med detta! Tipsa dina vänner och bekanta om Eguale och andra Fairtrade-produkter. Tjata på din butik så att de tar in fler schyssta varor. Det hjälper. Det ligger faktiskt mer än man tror i den gamla klyschan “Ingen kan göra allt, men alla kan göra något”. Eller som vårt favoritordspråk, formulerat av Margaret Mead lyder: “Never doubt that a small group of thoughtful Citizens can change the World. Indeed it’s the only thing that ever has.”

Konkurrenter

Som liten aktör i en bransch som domineras av internationella giganter, kan man lätt bli lite kluven i sin inställning till konkurrens.

Men vi klagar inte! Konkurrens är välkommet – det gör oss bättre. Vi vill att all handel ska ske på schysta villkor och vi har gett oss tusan på att vi skall vara det exempel som bevisar att det går att förhålla sig 100% kompromisslöst när det gäller hållbara och rättvist producerade produkter. Genom att vara det exemplet visar vi vägen för andra, mycket större och mäktigare företag, att det är möjligt. Vi är övertygade om att konsumenter på sikt kommer välja varumärken som Eguale – som är kompromisslösa i sin inställning till eko/reko.

Förpackningsdesign

Förpackningen är kanske vår viktigaste marknadsföring ute i hyllan. Det är ett verktyg för att synas och särskilja oss från mängden.Blue Magpie

Vi är stolta över våra fåglar. Varje Eguale-produkt har sin egen unika fågel som bär en exotisk ingrediens från produkten i sin näbb. Fågeln har en verklig förlaga i det land där vi hämtar huvudråvaran i den specifika produkten. De vackra fåglarna finns alltså på riktigt och det tycker vi ger en extra dimension till våra produkter. De representerar frihet, exotism och naturens skönhet – med andra ord det som Eguale står för.