Inlägget gjort

Vi fortsätter vår fina Black Friday-tradition

Favorit i repris, för tredje året i rad! Vi firar Black Friday med att bjuda dig på en helt kostnadsfri, lätt uppdaterad, version av vårt blogginlägg från 2015 där vi ifrågasätter konsumtionssamhället.

Vi gillar återvinning och vi gillar hållbarhet. Men vi är tveksamma till konsumtionshysterin. Så här kommer det: håll till godo! 

Du har garanterat inte missat Black Friday. Företeelsen breder ut sig allt mer, och på senare år har den även givit upphov till allt fler tveksamma och kritiska röster. Är det verkligen rätt väg att gå? Eller är det kanske tvärtom, att den hysteriska konsumtionen är på väg att spåra ur? 

Vi har gjort det förut, och vi gör det igen: Black Friday är kanske årets bästa tillfälle att ta sig en funderare över det här med konsumtion i allmänhet, och hållbar konsumtion i synnerhet. Vi är inte ensamma: begrepp som White Monday och Buy Nothing Day är fenomen som fötts ur samma tveksamhet. 

Klämdagen mellan Thanksgiving och den påföljande helgen har sedan mitten av 70-talet varit startskottet på en hejdlös köpfest för många amerikaner, och begreppet äter sig allt längre in i medvetandet även här i Sverige.

Eguale är ett kommersiellt företag som lever på samma villkor som alla andra bolag. Vi behöver också sälja våra varor och göra någon slags vinst för att kunna investera och utveckla vår verksamhet. Men, som du säkert vet: vi har en annan agenda också. Vi är övertygade om att handel och konsumtion i rätt form är det bästa sättet att bekämpa fattigdom. Det var den tanken som låg bakom grundandet av det här företaget, och den lever kvar än idag. Kanske starkare än någonsin. Och det är den tanken som gör att vi känner oss alltmer tveksamma till hela företeelsen med Black Friday, och andra påhitt som syftar till att stimulera vår köplust.

Vår idé om att förbättra världen genom rättvis handel bygger på en hållbar konsumtion. Konsumenter och företag som tar ansvar och reflekterar över följderna av sitt handlande, hela vägen både bakåt och framåt i kedjan. En global köpfest står inte högst upp på vår agenda. Jordens resurser är inte oändliga, och kanske är det dags att vi börjar ifrågasätta vår livsstil? 

Fenomenet Black Friday finns och det kommer knappast att försvinna i ett trollslag. Som ett kommersiellt företag kan vi inte uppvigla till nån slags generell köpbojkott, det skulle vara dubbelmoral på hög nivå. Så istället vill vi uppmana dig att ägna en del av din Black Friday till att fundera över det här med hållbar konsumtion.

Vad är det för varor du lägger i din kundvagn?

Hur påverkar de klotet vi lever på, och människorna som odlat och producerat? Det funderar vi på varje dag. Vi låter det påverka alla våra beslut, och det är därför vi aldrig kompromissar med vår idé. En idé som bygger helt på rättvis handel och en ekologisk produktion i samklang med miljön.

Det skulle vi vilja uppmuntra dig också att göra såhär på Black Friday. Om du, och alla andra konsumenter, skulle göra det – då skulle Black Friday bli en väldigt bra och viktig dag.